Przykro nam, ale strona wymaga włączonej obsługi JavaScript.
burmistrz Giżycka, Wojciech Karol Iwaszkiewicz
Kilkanaście dni temu otrzymałem e-mail od jednego z mieszkańców o takiej treści: „Witam, czy Pan Burmistrz jest zadowolony z działań MZK w ten niespodziewany atak zimy, odśnieżanie, i posypywanie ulic. Naprawdę są bardzo duże efekty w działaniach w odśnieżaniu i sypaniu naszych ulic naprawdę nie można narzekać bo jest dobrze. I naprawdę Panie Burmistrzu to jest bardzo duża zasługa Pana Dyrektora MZK Krzysztofa Korczyka naprawdę duży szacun. Może Pan Burmistrz podzieli się opiniami na swojej stronie na temat działań MZK. Bo ja jestem zadowolony z działań i bardzo doceniam Pana Krzysztofa Korczyka”.
Kilka dni później odbierając przesyłkę na poczcie, zagadnęła mnie jedna z mieszkanek, która również bardzo pochlebnie wyrażała się o jakości utrzymania ulic i chodników – co by nie mówić – w debiutanckiej zimie MZK, podczas której pracownicy niejako „na żywym organizmie” i pod presją czasu musieli zdobywać doświadczenie. Sądzę, że spisali się bardzo dobrze. [DZIĘKUJĘ!] Są wyciągnięte wnioski i spostrzeżenia. Na następną zimę przede wszytskim będą „wzmocnione” siły na utrzymanie chodników, ponieważ ich łączna długość i prędkość, z jaką mogą poruszać się maszyny, powoduje, że skuteczne odśnieżenie trwa o wiele dłużej niż ulic. I pewne zaskoczenie: Pani, która zagadnęła mnie na poczcie zwróciła uwagę, że MZK dbało także o trasy spacerowe na plaży i na molo; co zauważyła pierwszy raz od kilkudziesięciu lat. Odśnieżanie mola nawet udało mi się przez przypadek (będąc w Ekomarinie podczas przygotowań do otwarcia Mistrzostw Świata w bojerach) uwiecznić… 🙂
Najlepiej jednak efekty przedstawić na liczbach. Przed powołaniem MZK zadanie utrzymania dróg zlecaliśmy podmiotom zewnętrznym, płacąc miesięcznie około 130 000 zł, nie mając kontroli nad systemem pracy przedsiębiorcy… i co tu dużo mówić – różnie z tym systemem bywało… : /
Jak wygląda sytuacja kosztowa w MZK? Poniżej wydatki (bez zakupu sprzętu).
Zużycie mieszanki | 561 640 kg | 49 653,36 zł |
Zużycie chlorku magnezu | 6 050 kg | 6 187,25 zł |
Zużycie soli / big – bag | 24 000 kg | 7 680,00 zł |
Wynagrodzenia pracowników * | * zadania zimowe | 475 306,45 zł |
Koszt paliwa | listopad 2017 / marzec 2018 | 36 268,85 zł |
Koszt wyżywienia pracowników | (zgodnie z przepisami BHP): | 10 081,51 zł |
Usługi obce | koparko – ładowarka i pług z posypywarką | 22 366,04 zł |
Razem /zima obecna/ | za okres 1.11.17 – 31.03.2018: | 607 543,46 zł |
Razem /zima poprzednia/ | 129 284,21 zł / miesiąc | 646 421,05 zł |
Różnica | – 38 877,59 zł |
Warto jednocześnie zauważyć, że wynagrodzenia obejmują w pewnej części również inne zadania komunalne powierzone do wykonywania Miejskiemu Zakładowi Komunalnemu:
Dziękuję załodze MZK za świetną pracę i utrzymanie miasta w czystości. Jesteście widoczni na naszych ulicach, jest szybka reakcja i przede wszystkim dobra jakość. Załoga włożyła wiele wysiłku i pracy, aby osiągnąć zakładany efekt i zasługuje na pochwałę! Chyba pierwszy raz od niepamiętnych czasów przez całą zimę mieliśmy utrzymane drogi „na czarno”. Nasze wyliczenia przed utworzeniem MZK potwierdzają się, a przede wszystkim jestem bardzo zadowolony z tego, że mamy pełną kontrolę nad wykonywaniem usług komunalnych. Jeszcze raz potwierdza się, że niektóre obszary powinny bezwzględnie pozostawać pod kontrolą organów publicznych – jak np. usługi komunalne lub szpital… Oddanie tych zadań podmiotom prywatnych niesie ze sobą po prostu zbyt wiele poważnych ryzyk.
Przykład utrzymania chodnika i ulicy przy temperaturze około minus 15 stopni.
MZK w akcji
Obecnie Miejski Zakład Komunalny jest w trakcie przejmowania utrzymania cmentarzy i zieleni miejskiej. Sądzę, że to również przyniesie nam dużo korzyści.