Przykro nam, ale strona wymaga włączonej obsługi JavaScript.
burmistrz Giżycka, Wojciech Karol Iwaszkiewicz
Każdy, kto miał kiedykolwiek w ręku tornister współczesnego ucznia z pewnością zdziwił się, jak taki ciężar można codziennie dźwigać. Temat istnieje od wielu lat i zdaje się najczęściej wskazywaną receptą na ciężki plecak jest zakup szafek. Nic bardziej mylnego. Takie wnioski wypłynęły z naszej „giżyckiej” analizy, a potwierdził je ostatnio sporządzony raport olsztyńskiego sanepidu.
Badanie sanepidu potwierdziło, że w każdej ze szkół zapewniano uczniom pozostawienie podręczników, jednak tak się nie dzieje ze względu na liczbę zadań domowych i tym samym potrzebę zabierania podręczników do domu. Nasze spostrzeżenia były identyczne i stwierdziliśmy, że priorytetem powinno być umożliwianie nauczycielom prezentowanie niektórych treści w formie zdygitalizowanej, aby nie było konieczności noszenia podręcznika do szkoły, a jedynie korzystanie z niego w domu.
Sprawa jest poważna, bo autorzy badania nie odnotowali ani jednej podstawówki, w której wszyscy uczniowie mieliby prawidłową wagę tornistrów. Nasze obserwacje są zbieżne, dlatego już w zeszłym roku zwróciłem się do dyrektorów szkół, a tym samym do rad pedagogicznych, aby nie zadawać prac domowych na weekendy. Poprosiłem też, aby przeanalizować, jakie zbędne rzeczy noszą uczniowie w tornistrach oraz zapoczątkować proces odejścia od korzystania w szkołach z wersji papierowych podręczników i przejścia na wersje elektroniczne. Nie odchodzimy również od wyposażania szkół w szafki, o ile pozwolą na to warunki lokalowe w szkołach (względy ppoż. i bhp). Szafka szkolna może służyć do przechowywania butów, łyżew, kasku czy stroju na WF, ale nie rozwiąże problemu ciężkiego tornistra, jeżeli nie zmieni się system pracy z podręcznikiem w domu. Warto też podkreślić, że zakup szafek to dość poważny wydatek i być może w takiej sytuacji nie pierwszej potrzeby. Może pilniejsze powinny być ergonomiczne meble, nowoczesne wyposażenie pracowni, rolety, komputery i rzutniki…
Przeczytaj o raporcie w Portalu Samorządowym (styczeń 2019 r.)