Przykro nam, ale strona wymaga włączonej obsługi JavaScript.
burmistrz Giżycka, Wojciech Karol Iwaszkiewicz
Na ostatniej sesji Rady Miejskiej została podjęta uchwała w sprawie ustalenia stref płatnego parkowania (całorocznej – w centrum i sezonowej – w okolicach kanału i plaży). Co oczywiste sprawa wzbudza duże zainteresowanie i wywołuje wiele pytań. Nic dziwnego – to chyba pierwsza w historii naszego miasta próba uregulowania kwestii parkingowych systemowo. I choć ustanowienie takiego systemu jest realizacją postulatów wielu giżycczan i przedsiębiorców, aby kompleksowo rozwiać wszelkie wątpliwości, przedstawiam odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Nie można. To byłoby niezgodne z prawem. Wszyscy użytkownicy dróg publicznych muszą być traktowani jednakowo. Przypomnę, że podobny problem był już przedmiotem dyskusji w 2017 rok i dotyczył opłat za wstęp do twierdzy („Nowy cennik dla Twierdzy. Cena biletu wg kryterium zamieszkania niezgodna z prawem…”). Jedyne preferencje mogą być zastosowane w opłatach abonamentowych – i takie są przewidziane (20 zł / miesiąc dla osób mieszkających przy odcinkach ulic objętych strefą i posiadających Giżycką Kartę Mieszkańca oraz 40 zł dla osób posiadających Giżycką Kartę Mieszkańca, ale mieszkających poza strefą).
Przepisy te wyraźnie określają, że opłata powinna zostać ustalona w odniesieniu do 1. godziny oraz wyraźnie określają progresję opłaty. Pod względem matematycznym, jeżeli pierwsza godzina postoju będzie wynosiła 0 zł to 2. oraz 3. godzina postoju również powinna wynosić zero złotych, a biorąc pod uwagę fakt, że 4. i kolejna godzina nie mogą być droższe niż pierwsza to w dalszym ciągu musiałoby być 0 zł.
Teoretycznie tak, ponieważ ustawa nie określa stawek opłat za pierwsze pół godziny, jednak takie rozwiązanie byłoby bardzo trudne do kontroli i wymagałoby obsługi strefy przez większą liczbę kontrolerów. To byłyby dodatkowe koszty i wpłynęłoby na cennik.
Decyzja o przeprowadzeniu badań i ew. wprowadzeniu strefy była podyktowana rosnącą liczbą pojazdów (dane z ewidencji Starostwa), postępującą suburbanizacją (osiedlanie się poza granicami miasta i korzystanie z infrastruktury miejskiej przez dojeżdżających do pracy) oraz opiniami mieszkańców i przedsiębiorców. Na tej podstawie została wykonana analiza założeń do strefy płatnego parkowania, która opisuje założenia, postawy prawne, wyniki badań oraz estymacje finansowe dla projektowanej strefy (materiał ten został przekazy do Biura Rady 14.08.2019 r. i żadne informacje zwrotne do mnie nie wpłynęły – co może świadczyć o akceptacji proponowanych rozwiązań). Zakres strefy oraz stawki opłat uległy nieznacznym modyfikacjom po dokonaniu konsultacji z zarządem Dróg Powiatowych oraz Starostą.
Jeżeli uchwała zostanie zaakceptowana przez Wojewodę, zostanie przeprowadzone postępowanie na wyłonienie operatora. Taki system został ustalony wspólnie ze Starostą. Jeżeli postępowanie zostanie skutecznie rozstrzygnięte, uruchomienia strefy możemy spodziewać się w okolicy połowy roku. Wszystko zostanie poprzedzone szeroką akcją informacyjną, a jeżeli jakieś rozwiązania w praktyce się nie sprawdzą w naszych realiach, będą korygowane. Uregulowanie jednak tej kwestii jest konieczne.
—-
Wszelkie dokumenty związane z uchwałą dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej:
http://www.bip.gizycko.pl/organy/106/dokumenty/1210/wiadomosc/494082/uchwala_nr_xvii1122019_rady_miejskiej_w_gizycku_z_dnia_30_pazdzi