Przykro nam, ale strona wymaga włączonej obsługi JavaScript.

burmistrz Giżycka, Wojciech Karol Iwaszkiewicz

Czas pozytywnych zmian!

Procedura kryzysowa „Objazd”. Ponownie wspomoże nas wojsko

Wojciech Iwaszkiewicz, 6 października 2016

Zapewne nie trzeba być wyjątkowo przewidującym, aby już dziś stwierdzić, że najbliższe lata zapowiadają się szczególnie trudne pod względem komunikacyjnym. Ruch coraz większy, a brak alternatywnej drogi w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia na ul. Obwodowej (szczególnie na odcinku Wilanowska – rondo Wojska Polskiego), powoduje zakorkowanie już nie tylko drogi krajowej, ale także połowy miasta. Nadchodzące lata mogą być wyjątkowo trudne, bo zapowiada się szczególna kumulacja: budowa dużego ronda (Świderska / Nowowiejska) i przebudowa mostu na Pięknej Górze z dodatkową komplikacją żeglugi, gdyż właśnie ruszył remont Kanału Niegocińskiego i prawdopodobnie cały ruch wodny w sezonie będzie skierowany do Giżycka. Obecnie nasz kanał pokonuje rocznie ok. 19 000 jednostek, a przy zamkniętej żegludze przez Kanał Niegociński ta liczba z pewnością znacznie wzrośnie. Z tego powodu niewskazane jest ograniczanie otwarć mostu obrotowego dla żeglugi, ale potrzebne są dodatkowe sprawne procedury pozwalające elastycznie kierować ruch samochodowy w przypadku jakiejś sytuacji kryzysowej.

Dzisiaj uczestniczyłem w spotkaniu zorganizowanym przez Starostę, w którym udział wzięli także przedstawiciele policji, Straży Miejskiej, 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, Urzędu Żeglugi Śródlądowej, Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Zarządu Dróg Powiatowych i Wójt Gminy Giżycko. Ustaliliśmy, że najszybszym rozwiązaniem będzie umożliwienie przejazdu dla pojazdów do 3,5 t przez Al. Wojska Polskiego do Pierkunowa, a z Pierkunowa ewentualnie skierowanie na Świdry – Spytkowo przez nowo wybudowaną drogę przy ZUOKu. Tutaj z pomocą ponownie przyjedzie wojsko, które zadeklarowało wykonanie remontu drogi gruntowej z dostarczonych materiałów oraz w razie potrzeby udostępnienie przejazdu przez swoje tereny. Niezależnie od tego, w przyszłym tygodniu będziemy gościć w Giżycku przedstawicieli wojsk inżynieryjnych, którzy przyjeżdżają do nas na rekonesans ws. budowy mostu nad kanałem. Wyniki tej wizyty mogą być kluczowe dla dalszych decyzji, ale nie ma wątpliwości, że dodatkowa stała przeprawa jest niezbędna.

W przyszłym roku na pewno dojdzie (słusznie) dodatkowe otwarcie mostu obrotowego po godz. 20:00. Możliwe, że ruch w kanale będzie inaczej zorganizowany. Rozważany jest bowiem montaż sygnalizacji świetlnej przy wejściach, aby nie dopuścić do przepełnienia drogi wodnej. Być może ruch będzie również naprzemiennie jednokierunkowy. Tutaj jeszcze decyzje nie zapadły, ale uważam, że to może być konieczne. Zakładam, że do końca roku opracujemy procedurę uruchamiania objazdów i informowania kierowców (głównie ciężarówek) na kanale CB o ewentualnych utrudnieniach w ruchu, aby „tiry” nie blokowały dodatkowo dojazdów. Niewątpliwie należy być przygotowanym na wszelkie ewentualności, aby uniknąć paraliżu komunikacyjnego. Pamiętać też należy, żeby rozwiązując jeden problem, nie generować innych.